Followers

Wednesday, March 17, 2010

Volume 1

Dalam masa sebulan dari sekarang, single pertama saya yg berjudul 'VOL 1' akan siap dan akan diedarkan. Kenapa tajuknya 'VOL 1' adalah kerana ini adalah langkah pertama saya sebelum saya melengkapkan album sulung saya. Di dalam single tersebut memuatkan 3 lagu, makanya bila VOL 2 dan VOL 3 keluar nanti saya akan ada hampir 9 buah lagu yg telah siap dirakam. Album sulung saya akan ada lebih banyak bonus track utk kepuasan pendengar. Sebelum nie saya masih aktif dgn music dan banyak berkarya utk artis lain tapi now I think its about time utk saya keluar dgn produk saya sendiri

I can say skang nie vocal dan music production sudah hampir 80% siap. Hujung minggu nie kesemua lagu saya akan diadun dan insyaALLAH dalam minggu depan akan dihantar utk proses mastering. Saya banyak membuat study sendiri dan banyak masa diluang untuk brainstorming agar music yg saya hasilkan mempunyai sound yg fresh dan tidak ada kena mengena dgn Infinatez.

Ramai yg tau saya start of my career with Infinatez. Jadi dalam masa 5 tahun nie saya byk study lagu yg berentak slow jam RnB seperti BoyzIIMen or Innuendo. Jadi bila saya keluar dgn produk saya sendiri, walaupun saya suka rentak tersebut, I need to come out with something else. Sebagai contoh Damien, bila dia keluar dgn singlenya sendiri, beats dgn bunyi memang orang masih boleh relate dgn VE. Tak boleh salahkan Damien jugak sbb kebanyakan lagu VE juga diterbitkan oleh Damien. Tapi dalam kes saya, saya perlu lari dari bunyi Infinatez, dan cuba mencari identiti sendiri.

So this few months i ve been studying more solo acts and how they brand themselves. Antara reference yg saya cuba ikutkan utk VOL 1 adalah Robin Thicke, Neyo, Justin dan Eric Benet. Jadi kalau anda dgr lagu saya nanti, you' ll notice that melody adalah sgt simple. Takde adlib yg terlampau dan penggunaan harmoni yg sgt minima. Dan elemen RnB yg saya cuba tonjolkan adalah lebih kepada music bukan vocal sgt. Saya cuba fusekan RnB dgn irama genre lain seperti Hip Hop, Funk, Blues dan juga Ballad.

I really hope apa yg cuba saya sampaikan dalam music kali nie akan lebih diterima khususnya mass market insyaALLAH. But anyway ll keep you guys updated on the progress of my single.

Till then !!!

No comments: