Followers

Sunday, December 7, 2008

Selamat Hari Raya

Dalam kurang dari seminggu kita telah dikejutkan dengan 3 kejadian tanah runtuh. Satu berlaku di Ulu Yam di mana pasangan adik beradik telah meninggal dunia apabila rumah banglo satu tingkat yg didiami telah ranap. Kemudian berlaku satu lagi tanah runtuh dekat Jalan Semantan. Peristiwa itu tidak melibatkan sebarang kecederaan tapi aku pasti korang tau mengenai kes tanah runtuh yg berlaku di Taman Mewah baru-baru nie...

Ianya berlaku berdekatan dengan Bukit Antarabangsa. In case korang terlupa, ianya 1.5 km dengan kejadiaan yg menimpa 'Highland Towers' berbelas tahun yang lalu. And untuk beberapa tahun kebelangan nie, sudah 4 kejadian tanah runtuh yg berlaku di sekitar Lembah Klang. Waktu kes highland towers tumbang, I was still a kid but i remember how many lives were dead. Then a few years back i remember rumah seorang General dekat Bukit Antarabangsa pun hancur akibat benda yg sama. Dan 3 hari lepas it happened near my house.....

Yeah i live in Bukit Antarabangsa

Malam kejadian aku takde di rumah. Aku tidur di Ampang di rumah temanku yg lain. Bangun2 tido je aku dapat loads of missed call checking out on me. In fact bapak 'dia' pun call tanya how am i doing? Aku agak blur so i contacted my friend and housemate, that was when i knew what happened exactly. So petang tu aku terus jumpa Farid dan Khairul, nak tau lebih lanjut pasal kejadian, and at the same time discuss about our condo which is quite near to the place. Diorang citerlah ader diantara mangsa2 yang sempat melarikan diri, and they quote it like 'tsunami' cuma ianya tanah runtuh. Guys imagine tanah runtuh sebesar tsunami. MasyaALLAH.

Aku sangat sedih bila aku tengok gambar dekat suratkhabar. I dont really buy newspaper but for some reason i bought two newspapers nak tengok macam mana proses menyelamat mangsa2 yang lain. Tuhan saja yg tau betapa sedihnya bila aku tengok gambar tempat kejadian yg telah ditangkap dari helikopter. Ader diantara rumah diorang memang dah tertimbus hanya nampak bumbung je. And ader plak yg aku nampak kereta atas bumbung, maybe terpelanting due to the strong impact. And bila aku baca artikel so far yg aku tau dah 4 orang terkorban akibat peristiwa tersebut. Seorang student, dua orang parents berbangsa India dan Cina dan seorang Indonesian maid. From what i read, 2 orang tersebut mati akibat cuba menyelamatkan anak mereka. Sedih lagi pilu bila aku baca benda2 nie. Sedih dan sayu setiap kali aku lalu MRR2 highway aku nampak ambulans, RELA, polis dan pasukan penyelamat. Lagi sayu bila aku terkenang yang kes nie berlaku bila dekat2 nak raya...

Dengan ini juga saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Haji pada tahun ini. Dalam kita bergembira bersama keluarga, jgn kita lupa ader saudara2 kita yg menyambut raya ala-kadar, ada yg menyambut raya tanpa rumah, tanpa baju yg cantik, tanpa makanan yg enak, dan ada yg menyambut raya dengan kehilangan. Kepada mereka yg tinggal berdekatan kawasan tersebut, salam takziah dari saya Andy Infinatez...

Seperti kata 'dia'....masa ini elok menjadi titik-tolak untuk kita berhijrah. Fikirkan !!!

No comments: