Followers

Saturday, December 13, 2008

Why is English so important?

Post aku kali nie bukanlah bertujuan untuk mengajar tapi lebih kepada memberi kesedaran serta pendedahan mengenai betapa pentingnya bahasa Inggeris. By saying that it doesn’t mean that Im not up for my own language. Bagi aku Bahasa Melayu masih lagi bahasa yang aku rasa sangat indah, lembut dan cantik. Yes sometimes I speak and talk in English tetapi aku masih lagi mengangkat bahasa melayu sebagai bahasa ibunda aku. Kadang2 aku menulis lagu dalam bahasa Inggeris. Kadang2 dalam bahasa melayu. Kedua2nya hanya bahasa yg mempunyai approach yg berbeza. Bahasa Inggeris lebih simple dan kita boleh menulis secara direct cuma penggunaan tatabahasa dia agak sukar manakala bahasa melayu lebih komplikasi namun jika diolah dengan betul, akan menjadi bahasa yg lebih tersirat. Apapun mesejnya tetap sama. Ianya hanya kaedah utk kita berhubung dan berkomunikasi sesama sendiri

Apa yg aku nak ceritakan hari ini ialah bagaimana perlunya seseorang belajar dan mendalami bahasa Inggeris. Pertama sekali bahasa Inggeris merupakan bahasa yang diterima pakai oleh setiap orang di hampir setiap negara. Its like as if its music where everybody knows and can relate to each other. Dan bila seseorang tu sudah mahir dan fasih berbahasa Inggeris, makanya senang untuk beliau melakukan pelbagai perkara sebagai contoh interview kerja, tulis surat, dealing with clients, apply loan dan macam2 lagi. Seseorang yg mahir bahasa Inggeris secara tidak langsung meletakkan dirinya ke satu tahap dan standard di mana orang akan lebih menghormatinya. In fact, kalau nak tulis surat cinta atau text kat awek pun lebih best kalau type in English ye tak?

Tapi aku agak kesal dengan situasi sekarang. Sepatutnya perkara sebegini perlu bermula dari rumah atas sokongan ibubapa. Barulah bahasa inggeris nie senang untuk ditutur bak kata mat salleh ’fingertips’ je. Bukannya susah pun nak belajar. Baca novel English. Kemudian kalau tengok berita kat TV pastikan tengok berita English. Ataupun dengar lagu English, kalau tak suka Britney Spears atleast pegilah dengar Che'nelle. Jangan sampai nanti dah tua kelak baru nak terkapai2 cakap bahasa Inggeris. Itu yang terjadi dekat beberapa hamba Allah yang saya pernah bekerjasama dulu.

Contoh 1:
Hamba ALLAH ’S’ (bukan nama sebenar) telah sms kepada saya untuk menyatakan yang dia sangat risau, terkilan bercampur blur yang amat sangat dengan hal peribadinya. Begini smsnya tuan2 dan puan2…

‘Why did he do that? I’m so blurring with him and his actions’

Contoh 2:
Saya telah ke bank C**B berdekatan rumah saya di Taman Melawati di mana saya telah di ‘approach’ oleh seorang pegawai bank untuk join satu program loan bank tersebut. Ayat terakhir pegawai tersebut membuatkan saya sedikit terpana

‘You have heard all the benefits of this programme. So Andy tell me, are you interesting?
Of course I’m interesting you moron….

Contoh 3:
Apabila badan kerajaan sendiri tak menitikberatkan penggunaan bahasa Inggeris yang betul, makanya terhasillah website yg hasilnya macam budak sekolah rendah belajar nursery rhyme. Check out the link and tell me you understand what they are trying to say

http://www.jpn.gov.my/BI/4_1_web.php

No comments: